پایگاه خبری و اطلاع رسانی وبدا (دفتر یاسوج)
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای ماموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاعرسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است. در بررسی سند چشمانداز 20 ساله کشور و برنامههای توسعه جمهوری اسلامی ایران، به نکات مهمی توجه شده که مبنای برنامهریزی برنامههای روابط عمومی است. بیشتر بخوانید ..
شماره تماس: 0743337251
مدیر مسئول : ذوالفقار دیودل
سردبیر : سیده سحر حسینی
مددکاران اجتماعی پزشکی با توجه به وظایف حرفه ای شان می توانند نقش موثری در فرآیند درمان و حل مشکلات مراجعین داشته باشند.یکی از ویژگیهای یک مددکار اجتماعی موفق، لذتبردن از ارائه خدمات مشاوره و کمک به حل مشکلات افراد دارای آسیب های اجتماعی است
به گزارش روابط عمومی بیمارستان امام سجاد (ع ) یاسوج ، کارشناس مددکاری اجتماعی این مرکز با توجه به اهمیت نقش مددکاری اجتماعی در بیمارستان ها اظهار داشت : مددکاران اجتماعی پزشکی با توجه به وظایف حرفه ای شان می توانند نقش موثری در فرآیند درمان و حل مشکلات مراجعین داشته باشند.یکی از ویژگیهای یک مددکار اجتماعی موفق، لذتبردن از ارائه خدمات مشاوره و کمک به حل مشکلات افراد دارای آسیب های اجتماعی است. زهرا جلال فرد ابراز داشت : مددکار اجتماعی باید دارای روحیه قوی و محکمی باشد تا در هنگام رویارویی با مشکلات و بحرانهای اقشار مختلف آسیبدیده، احساس ضعف و ناتوانی نکند ، یک مددکار اجتماعی برای حل مشکلات مددجویان باید دارای مهارتهای ارتباطی مناسبی باشد تا بتواند ارتباط مستمر و موثری با آنها برقرار کند. علاوه بر این، مددکاران بهمنظور ایجاد انگیزه در مددجویان برای تغییر مثبت در زندگی، باید روحیهای مهربانانه، حمایتگر و دلسوزانه داشته باشند. یک فرد فعال در زمینه مددکاری اجتماعی برای موفقیت در این حوزه باید دارای صبر و تحمل بسیاری باشد.
کارشناس مددکاری اجتماعی این مرکز اذعان داشت : چند گروه از بیماران از جمله : بیمارانی که دچار کودکآزاری شدند، کسانی که تجربه خشونت خانگی دارند، بیمارانی که سوء مصرف مواد مخدر دارند، بیمارانی که اقدام به خودکشی کردند، مادران باردار پرخطر (مصرف کنندگان مواد مخدر)، کسانی که نزاع و درگیری داشتند، افراد بیخانمان، کسانی که دچار اختلالات سایکوتیک هستند، بیماران مجهولالهویه، بیماران صعبالعلاج و... نیازمند حمایت ویژه مددکاری در هنگام ترخیص و پس از ترخیص هستند که مددکاراناجتماعی باید آن را انجام دهند.
زهرا جلال فرد در ادامه خاطر نشان کرد : نقش مددکاران اجتماعی در بیمارستان به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود .
نقش های مستقیم :
•*راهنما و مشاور* : -ارائه خدمات مشاوره روانی اجتماعی به بیماران قطع عضو ،صعب العلاج و خاص
-راهنمایی بیماران و خانواده هایشان در زمینه چگونگی استفاده از بیمه ها
-راهنمایی بیماران در استفاده از خدمات درمانی در بیمارستان
-راهنمایی و کمک به بیماران صعب العلاج جهت دریافت تخفیفات وزارت بهداشت
•*رابط* : -رابط بین بیمار و خانواده وی
-رابط بین بیمار و نهاد های امداد رسان
-رابط بین بیمار و کادر درمان
•*آموزش دهنده* :-آماده سازی خانواده برای بازگشت بیمار به خانه
-آماده نمودن بیمار برای بازگشت به خانواده و اجتماع
-آموزش به خانواده بیماران درمورد روند بیماری و فرآیند درمان
-آگاه کردن خانواده از بیماری مراجع و آموزش شیوه مناسب ارتباط
-تلاش برای جلوگیری از به وجود آمدن اختلال در کارکرد بیمار و خانواده
-کمک به بیماران برای درک نوع بیماری
•*حمایت مالی-رفاهی و روانی-اجتماعی* :-انجام کار مددکاری گروهی -بخشودگی مالی ،رایگان نمودن هزینه ها بر اساس تبصره ها و دستور العمل ها
-حمایت روانی اجتماعی از بیماران ،خانواده ها و پرسنل بیمارستان
-فراهم کردن شرایط اسکان ،ایاب و ذهاب و وسایل نگهداری بیمار صعب العلاج در منزل
•*برنامه ریزی ترخیص و پیگیری پس از ترخیص *:-ارجاع بیماران بی سر پناه به مراکز نگهداری
-بازدید منزل
-مهیا نمودن شرایط انتقال بیماران پس از ترخیص
-پیگیری پس از ترخیص
•*ارزیابی و استحقاق سنجی* :-ارزیابی وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده و تشخیص صلاحیت در نگهداری از بیمار
-بررسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی بیماران و شناسایی نیاز های بیماران
-شناسایی آسیب های اجتماعی و گزارش موارد خطر
•*ارائه دهنده خدمت*:- ارائه خدمت به بیماران ارجاع شده از مدیریت بیمارستان
-ارائه خدمت به بیماران معرفی شده از سوی نهاد ریاست جمهوری و معاونت درمان
-صدور کارت همراه برای همراهان بیمار
-گرفتن دفترچه بیمه برای بیماران فاقد بیمه
-گرفتن دفترچه بیمه برای بیماران کارتن خواب و معتادین
•*مداخله در بحران* :-تقاضای کمک از مددکار اجتماعی زمان به وجود آمدن مشکلات حاد
-حضور همیشگی در شرایط دشوار و پیچیده
•*مدافع مراجعین و سیستم* :-اجرای طرح تکریم ارباب رجوع
-حمایت از منافع و حقوق بیمارستان
-دفاع از حقوق بیماران و ممانعت از پایمال شدن حق آنان
-پیگیری شکایات بیماران از کادر درمانی
-پیگیری امور درمان بیمه و ترخیص سالمندان ،کودکان رها شده و بی خانمان ها
نقش های غیر مستقیم :
•*همکاری و عضویت در تیم درمان وکمیته ها* :-ارتباط دهنده اعضای تیم درمان
-ارجاع بیماران برای دریافت خدمات مشاوره ای از سایر مؤسسات
-تنظیم وقت درمان برای بیماران
-عضویت در کمیته های بیمارستانی و شرکت در جلسات مربوطه
-هماهنگ کردن امور درمانی بیماران
•*جذب منابع مالی* :-ارتباط با خیرین و مؤسسات
-تشکیل بازارچه های خیریه
-معرفی بیماران با بیماری های ناشناخته و پر هزینه به نیکوکاران و جلب مساعدت آن ها
•*مستند سازی* :-تنظیم اسناد مالی برای بیماران سرطانی
-ثبت آمار تخفیفات در پورتابل وزارت بهداشت HIS و سیستم بیمارستان
-نوشتن صورت جلسات تصادفات برای مصدومین ترافیکی
•*پژوهشگری در عرصه بهداشت و درمان* :- تحقیق در عرصه مددکاری اجتماعی پزشکی
-همکاری در انجام پژوهش های دانشگاهی
کارشناس مددکاری اجتماعی بیمارستان امام سجاد (ع) یاد آور شد : برخی وظایف مددکار اجتماعی در بیمارستان به صورت عمومی و برای همه بیماران می باشد و دسته دیگر وظایف اختصاصی در نظر گرفته شده برای بیماران خاص می باشند.
در حوزه pku (فنیل کتونوری):
•توسعه مراکز منتخب در قالب راه اندازی بیمارستان منتخب دیگر و تجهیز آن ها
•پیگیری جهت دریافت دستگاه های مورد نیاز از قبیل HPLCدر مراکز
•برگزاری کلاس های آموزشی برای خانواده بیماران فنیل کتونوری
•پیگیری جهت حل مشکلات مراکز منتخب PKU
در حوزه موارد خودکشی :
معمولا خانواده خودکشی فرد را انکار می کنند ،شناسایی و مشاوره فرد و خانواده جهت پذیرش امر و رفع علل زمینه ای تا حد امکان ،ارجاع به اورژانس اجتماعی وابسته به سازمان بهزیستی محدوده زندگی خود در صورت لزوم
در حوزه قطب های سرطان و بیماران خاص:
•پیگیری جهت توسعه بخش های قطبی حمایت از بیماران سرطانی
•جمع آوری و بررسی کلیه پرونده های مربوط به بیماران سرطانی وبیماران خاص، صعب العلاج جهت دریافت تخفیف های اعمال شده از وزارت متبوع و تخصیص آن به مراکز
•برگزاری کلاس های آموزشی برای خانواده بیماران سرطانی